tirsdag 22. februar 2011

5 mnds kontroll




71 cm lang og 7350 gram "lett"

Den nye helsesøstern virket stressa over
at hun ikke veide mere, men sånn har det jo vært hele
tiden, hun legger ikke på seg i massevis, men følger sin kurve.

dessuten så veide jeg henne for en uke siden, og så jo i dag
at hun har gått opp 140 gram på bare en uke.
Det er jo faktisk helt perfekt det.
Var en unge der som hadde gått opp 60 gram på en månede
som er like gammel som Emily, burde vel ikke være bekymret for min da?

Fikk masse skryt av helsesøster for at hun er en "magebaby",
og hun virket veldig imponert når Emily støttet seg på armene og skøyt
seg opp i luften, hihi, hun ser så morsom ut når hun gjør det.
Hun sa hun lå langt fremme ettersom hun både kunne rulle fra mage til rygg,
og rygg til mage, og la også vekt på at hun var veldig koordinert med hendene sine

Hun sa også flere ganger at hun virket så innmari sprek, og "våken"
at hun virket som en blid og fornøyd unge, og virket veldig trygg

da syntes jeg det er merkelig at hun stressa så fælt med denne vekta,
for underærnerte unger ofte er slappe og trøtte, og virker utilpasse...

men ja, nok om det - når jeg først henger meg opp i sånt så ja...
Jeg føler vel bare at hvis JEG (=p) var helsesøster så hadde jeg tenkt
aktiv baby som strekker seg mye i høyden,har lagt på seg over 100 gram den siste uken,
får både grøt, frukt/grønnsaker, pupp OG morsmelkerstatning (alltså, mat,mat,mat) =
baby som ikke sulter

så jeg tror jeg tar rådene hennes angående å gi Emily MAT på natta hver
gang hun vil ha smokk med en stor klype salt.
Hun er snart 6 måneder gammel og skal lære seg å sove hele natta,
ikke spise flere ganger. Spise gjør man på dagen, og gjerne som ofte man vil.

Det var jo også vaksine i dag... og au, mammahjertet mitt får vondt
av sånne dumme greier.
Hyl, og skrik, og tårer... og uff =(

hun har vært helt rolig i ettermiddag da, virker skikkelig slapp og sliten stakkars.
Var å kjente på henne nå (ligger å sover) og nå er hun veldig varm.
Så er kanskje litt feber, jeg vet ikke...

Jeg kom akkurat hjem fra kjøretime, som ikke gikk noe bra.
Føler meg ikke i form i dag, Erik har omgangssyke og jeg er kvalm/uggen
selv, og påvirket helt klart kjøringa i dag.
Gjorde så mye feil i dag at jeg hadde lyst til å dunke hodet i postkassa
når vi kom tilbake.


Vi prøvde babysafe feeder'ern for første gang i dag da.
Kjøpte inn eple, pære, tomat og sitron =)

Og først ut ble... TOMAT





Det var en kjempehit, så får vel prøve å være litt flink da
og bruke den ofte, for sånne greier har jo en tendens til å havne i en skuff.

I morgen skal hun få pærei den hadde jeg tenkt


Se Ginas kjøkken for en skikkelig nam-nam babymat =)

3 kommentarer:

  1. Prøve å ikke henge deg opp i tallene, Gina :) Du veit jo selv at Emily er mett og fornøyd. Og seriøst; sa hun at du skulle gi mer melk om natta?! HALLO, det er nå de skal avvennes liksom. Men det er som jeg har sagt hele tiden. Man veit aller best selv hva som er riktig for sitt eget barn, og da kan selveste Paven si hva enn han vil..... Kjekt med råd og tips, men du gjør lurt i å ta noe med en klype salt.

    SvarSlett
  2. Ja, seriøst, hun sa det! O.o
    Jeg bare "eeehm, men er ikke det litt dumt siden hun de siste dagene før vi byttet seng sov gjennom hele natta? for det tydet vel da på at hun spiste nok om dagen til at hun ikke trengte mat lenger på natta?" og da svarte hun bare at hun helt sikkert var inne i en periode nå hvor hun trengte masse mat, og at jeg bare måtte holde ut og gi henne mat helst tre ganger gjennom natta.

    eh, ja. Nei =p
    Men du har rett, man vet nok best selv hva som er riktig for sitt barn. Barn er jo forskjellige. Da er du ihvertfall advart, den dama var ganske rar asså =p

    SvarSlett
  3. Ikke bry deg om helsesøster og at hun skal veie så og så mye. Så lenge hun trives og er frisk er alt bra. Da min eldste var liten sa helsesøster det samme til meg og som førstegangsmor ble jeg både redd og usikker, til slutt ville jeg ikke dra på helsestasjonen alene og fikk med meg Kai. Han sa til henne at ungen er jo frisk og mamman er jo ikke så himla stor hun heller og da sa helsesøster " joda ca 25% av barna ligger jo der hun ligger og hun følger jo sin egen kurve ". Det er tydelig å se at Emily er en frisk og rask og glad unge, så det kan du hilse helsesøster fra meg å si.
    Klem.

    SvarSlett