torsdag 23. desember 2010

Lille Julaften




Den gamle nissen satt så trist på låven jule-kveld.
De glemmer meg nok nå som sist og spiser grøten selv.


Hvor ble hun gamle Guri av? Hun var så snill og blid.
Hun alltid jule-grøt meg gav, men nå er det forbi.


Jeg passet både fjøs og stall i mange, mange år.
Nå er jeg gammel, klein og skral, det er visst best jeg går.


Og nissen satt på låven gjemt og gråt så tåren rant.
Han skjønte nok at han var glemt, da ingen grøt han fant.


Men månens ansikt tittet mildt igjennom gluggen inn,
Og mus og rotter danset vilt omkring i måne-skinn.


De pep og spratt og var så glad, at nissen måtte le.
Han lo og tørket tåren av – til slutt han danset med.


av Margarethe Munthe


________________________



For en dag!
Vi stod opp tidlig for å rekke alt vi skulle.
Da vi endelig kom oss ut av huset, ferdig pyntet og
med alle gavene vi skulle levere,
oppdaget vi at det kom røyk opp av girstanga
inni golfen
-.-
Men vi kjørte til Ingvild og Olav da,
for å hente julegaver og levere smokker¨
til en liten smokkegutt
Som tydligvis har blitt redd meg stakkars
=/

Han var nok litt pjusk den lille gutten,
og det var nok folka hans også
er så typisk når det endelig er jul
og man bare skal kose seg
De er visst fryktelig mange som er sjuke om dagen
og jeg bare går å venter på at det skal bli vår tur

Og tror du tante Ingvild hadde tatt av med
gavene i år eller??? =p
Jeg fikk helt sjokk jeg da tittet i posen når vi kom hjem!

Uannsett, da jeg var der ringte Erik Ingvild og
sa at det ene hjula på bilen hadde kjørt seg fast.

Han stod på harestua kroa, så da tussla jeg ned dit,
og riktig nok, det j*vla hjulet stod bom stille det.
Emmis sov seg så klart gjennom hele dramaet.
Så da kjørte vi griseforsiktig hjem og jeg ringte pappa

Og, som den engelen han er så sa han at da kunne
vi låne toyoata'en, også kjørte de utover til harestua.
Da fikk vi plutselig hundre ganger mere behaglig bil
å kjøre, så da dro vi rett til jaren for å besøke
farmor og arne

Det var kjempekoselig å se de igjen, hadde ikke
vært der med Emily siden hun var halvannen måned
gammel, og hun var smørblid så klart etter all sovinga

Når vi hadde fått stappa i oss nok kaker dro vi
hjemover, og tok julehandelen på veien.
Handla for nesten tusen kroner på rema, pluss
at Erik hamstra bleier på rimi da siden ryktene sier
at bleietilbudene kommer til å bli borte over nyåret.
Da vi endelig var hjemme var det leggetid
for lillemor, og det ble bare kveldstell og mat
før hun sovna

Jeg og Erik slang i oss en pizza
mens vi så Nightmare Before Christmas

så pynta vi juletreet

Det finnes ikke noe som gir mere
julestemning enn å pynte juletreet

Englene mine som jeg har fått fra forskjellige
steder jeg har jobbet.
De minner meg om alle barna jeg er så glad i,
og alt de har gitt meg og lært meg.

Også "fredsduene" mine blir jeg helt sentimental
av sette på, minner meg om mamma sine
glasspip-pip'er som alltid var på treet.





Siden både jeg og Erik bor litt i vimseland
hadde vi ikke helt tenkt på at det kanskje ikke var
kjempelett å få tak i en ribbe på lillejulaften,
så det eneste vi fikk tak i var frossen ribbe.
Det var en kjempefin ribbe da, det skal sies... men.

Så vi slang den i lunkent vann og den
er på god vei til å bli tint.
Skal nok få salta og peppra den før vi tar
kvelden, ikke noe problem.

må jo ha ribbe på julaften da


Så la vi pakkene under juletreet,
regner med at det blir en god del mere i morgen
når Grethe, Bjørn og Sissel kommer på grøt
i halv tolv tiden, og så kommer mamma, pappa,
Weronicha og Adrian i to tiden en gang.


Gleder meg til å legge Emily oppi
den store haugen i morgen! =D




Snakker om Emily, tipper hun får
store øynene når hun får se hva som har
dukket opp i stua i morgentidlig!
åååååh, som jeg gleder meg
til

julaften!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar